Monday, 18 October 2010

Skolsystemet

Wow, två inlägg på en dag! Nu är jag stolt :) Faktum är att detta är ett ämne jag planerat att blogga något om ganska länge men det har liksom aldrig kommit till skott. Nu, efter att jag läst den här artikeln på SvD så känns den här diskussionen mer än aktuell.

Om vi börjar med artikeln och Björklunds förslag på lärarlegitimation så finns det både bra och dåliga sidor av det. Jag vet att man har lärarlegitimation i Japan och utbildningen där är sträng, men effektiv och förutom att den är så pass hård och ansträngande så har jag bara hört positivt om den, och jag tror att det skulle kunna höja kvaliteten på den svenska utbildningen också. Dock finns det en hel del negativt att säga om det också. Det mesta tas redan upp i artikeln och övergångsperioder är alltid jobbiga men jag tror att just den här övergångsperioden är något som är nödvändigt.

Detta anser jag då utifrån erfarenhet av dåliga skolor. Högstadieskolan jag gick på i min hemkommun, Svedala, har fått en hel del kritik från flera håll; elever, föräldrar, styrelse, kommun etc etc. Men det är svårt att göra någonting åt det. Hela grejen nådde sin kulmen i förra året då eleverna (däribland min lillasyster) gick ut och demonstrerade för att kommunen hade valt att göra fel nedskärningar och istället för att ta bort de äldre, lite sämre lärarna som dock hade varit där längre, valt att avskeda de yngre lärarna med inte lika lång anställning. Ganska logiskt kan man tycka, men eftersom det är eleverna som ska lära... Det visade sig att eleverna tyckte bättre om de yngre lärarna och att de kände att de lärde sig mer av dem. Det var i början av samma år som regeringen hade infört lagen att gymnasieelever och universitetsstudenter skulle få utvärdera sina lärare och kurser. Kanske är nästa steg att låta eleverna göra detta även på högstadiet? Om eleverna redan då fick visa vilka lärare de tyckte bäst om och lärde sig mest av, skulle inte detta leda till en högre standard och bättre resultat på högstadieskolorna? Det är trots allt de tre åren av grundskolan som är de viktigaste och det är under de tre åren som man börjar forma en tanke på vad man vill göra med sitt liv. Hur skulle det då vara om eleverna helt enkelt fick säga vem de vill ska undervisa dem?

Här är då två klipp, det ena sändes på Sydnytt under 2009 och det andra är inspelat, som relaterar till detta.
Kritik mot Centralskolan (Svedalas högstadieskola):


Centralskolans elever demonstrerar:

No comments:

Post a Comment

What's the first thought in your head after reading this? Let me know!