Thursday, 13 January 2011

USA: roten till allt ont

Jag läste läsarnas kommentarer till den här kolumnen och blev väldigt upprörd. Inte undra på att hela världen är högervriden och helt åt helvete! USA har förvandlats till någon form av modell, en förebild som alla regeringar och folk i världen verkar vilja efterlikna. Varför då? Vad för gott har någonsin kommit därifrån? Säkerligen en hel del moderna saker som Microsoft och Apple och mediciner etc, men om man kollar utifrån ett mer långtgående perspektiv? Religiositet? Knappast. Ideologier? Tror inte det. Scientologi. Don't make me laugh. Utseendefixering. Korruption. Omänskliga kroppsliga ideal. Patriotism utan gränser. Beblanda sig i alla små konflikter över hela världen och blåsa upp dem till enorma proportioner. Botox. Beväpna massorna. Listan kan göras ännu längre. Som jag ser det är det en övervägande stor del av dåliga saker som kommer från USA. Den här supermakten som uppenbarligen har rätt i allt vad de gör.

Ja, USA är högervridet och lär inte ändras. Inte det minsta. Inte med sina långa anti-kommunismrörelse mot Sovjet och Kina. Allt som är det minsta vänster är utav ondo. USA är det enda landet i världen som har ren marknadsekonomi (rätta mig om jag har fel). Så USA fortsätter att predika sin högervridenhet i en tid där högerextremismen har börjat frodas, där nynazisterna och fascisterna återigen har börjat frodas. I en värld där olikhet och främlingsfientlighet har börjat bli vardagsmat fortsätter USA att påstå att alla muslimer är terrorister. Är det bara jag som ser att muslimerna är 2000-talets judar och att vi är på väg åt ett himla galet håll igen?

Jag förespråkar inte det här vänsterextremistiska samhället som kolumnisten verkar förespråka, men trots det blev jag arg och lite rädd när jag läste kommentaren om att Sveriges frihet är begränsad jämfört med USA:s. Vi är för tusan extremt högt upp på listan över jämställda länder. Vi har gratis skola och gratis sjukvård. En jävla skillnad jämfört med USA. Vem som helst kan bli vad som helst och ingen blir särbehandlad pga skillnader i ekonomisk standard. Det finns skillnader men de gapar inte så djupt som i USA. Jag sitter och väntar på en revolt i USA. Bara någon form av protest mot det samhälle de lever i, men uppenbarligen är alla amerikaner för ingrott patriotiska för att inse vad som händer runtomkring dem.

Genom att ranta runt om allt det här insåg jag att vänstern och sociolismen aldrig kommer få ett ordenligt fotfäste i våra liv eller länderna runtom i världen så länge USA står och viftar med en enorm blå flagga. Inte innan någon tar det första steget och visar att vänstern kan fungera i längden och inte kraschlanda som Sovjet eller tära på folks frihet som Kina och Cuba så kommer vi fortsätta åt ett dåligt håll och det kommer smälla betydligt högre än det gjorde förra gången. Tyvärr så är alla länders ledare och majoriteten av folket så förblindade av USA:s storhet att ingen kommer vilja ta det stora steg som krävs. Ingen kommer vilja ta den risken som det innebär att vara först med någonting.

Jag är inte bitter.

No comments:

Post a Comment

What's the first thought in your head after reading this? Let me know!