Tuesday, 21 February 2012

Dåligt beteende

Jag är så fruktansvärt arg.
Vet inte ens om jag borde blogga om det här, men jag måste få det ur mig på något sätt som gör respons möjlig och jag orkar inte berätta det för flera personer flera gånger.

Jag fick för ett par, tre dagar sedan veta att en av mina favoritlärare under gymnasietiden sagt upp sig efter att skolledningen krävt att han pensionerade sig till sommaren. Anledningen var att han och en lärare till blivit utsatta för förtal av en tredjeklass på skolan. Ett gäng 17-åringar hade alltså orsakat hans avgång från en skola där han arbetat i 25 år. Hela min klass älskade honom och alla jag pratat med på skolan, om skolan, har alltid nämnt honom som en av de bästa. Även de som faktiskt inte hade honom som lärare i något ämne.

Incidenten som orsakade detta förtal hände tydligen på en projektarbetsresa. Klassen ifråga hade tidigare åkt till Jordanien, Ghana, Mexiko eller Japan för två veckor, men det hade tydligen blivit strul med ekonomi och kontakter och dessa resmål blev inte längre av. Efter ett tag anordnades en resa till Ryssland istället. Efter bara några få dagar där urartar det. Lärarna får under ett flertal gånger berätta för eleverna att reseschemat är till för att följas och att man ska dyka upp på aktiviteter såvida man inte är sjuk eller har något relaterat till sitt projektarbete att göra. Eleverna är ute och festar hela nätterna och är högljudda inomhus så andra gäster och personalen på vandrarhemmet klagar. Det hela slutar med en incident ute på stan och samma kväll skriver eleven som orsakat incidenten hem till skolan i hemlighet bakom lärarnas ryggar. Hon vill genast bli hemskickad och beskriver situationen som att eleverna är otrygga i ett främmande land. I brevet anklagar hon bl a lärarna för att ha använt hennes dåliga familjesituation öppet i bråk och att en annan elev ska ha fått en knuff. De ska tydligen också ha blivit lämnade ensamma mitt i Moskva. Lärarna hade ingen som helst aning om detta brev förrän efter hemkomsten ca två veckor senare.

Läraren i fråga har på Facebook delat med sig av det hemliga brevet (som de fick tag på efter hemkomsten) och brevet som de själva skrev för att försvara sig. Efter att ha läst båda kommenterade jag detta på det hemliga brevet:
Det låter teatraliskt och överdrivet. Som att något litet har hänt och sedan har eleven förstorat upp det till enorma proportioner för att utmåla sig själv som offret och svartmåla de två som enligt henne agerat fel. Meningen att brevet skulle ges till diverse institutioner och till media avslöjade hennes omogna mentalitet. Detta är skrivet av en missförstådd tonåring, inte av en mogen ung kvinna.
På svarsbrevet kommenterade jag detta:
Helt otroligt. Jag finner inga ord. Hur kan de vara så otacksamma? Eleverna har sysslat med kollektiv mobbning och kommit undan med det. Det är otroligt hemskt och fult av dem att agera på det där sättet.
Skolledningen granskade i slutändan inte ärendet ordentligt och lät eleverna komma undan med det genom att kräva att lärarna gick i pension. Detta oansvariga beteende av eleverna ledde till att minst en otroligt omtyckt lärare sa upp sig. Skolan förlorade en fantastisk tillgång. Det slappa beteende av skolledningen kan man inte heller undgå att lägga märke till.
Jag är så fruktansvärt arg över att det ens kunde förekomma. Hur kunde skolledningen välja en 17-årings ord över en lärare med 25-års anställningshistoria när ord stod mot ord? En lärare som dessutom har en lång historia av att vara omtyckt. Det har blivit hanterat så fruktansvärt dåligt, och jag är arg.

Liknande resor har gjorts med båda lärarna flera gånger tidigare och detta var första gången några sådana här problem uppkommit. Andra som har rest med dem säger att allting har gått bra och att en projektarbetsresa handlar om just studier. Tiden under resan är likvärdig med tiden i skolan. De har också handlat en hel del om att klara sig själv i ett främmande land, som ett steg i att lära sig bli vuxen. Jag åkte på en sådan här resa och det var något av det bästa jag upplevt. Alla i klassen tyckte samma sak. Alla bevis talar för att eleverna gjort fel. Hur kunde skolledningen låta eleverna komma undan med det här?

Ordet korruption dyker upp i mitt huvud när jag skriver det här.
Vi fd elever fortsätter ge vår favoritlärare stöd på Facebook.
(Jag har utelämnat alla namn av en anledning. Jag vet inte om jag får lov att publicera breven ifråga så det låter jag bli.)

No comments:

Post a Comment

What's the first thought in your head after reading this? Let me know!