Friday 13 February 2015

Dragon Age: comparison post

This will be my last one for a while! I promise :P This post should be safe for reading even if you haven't played Inquisition. There are no spoilers to the story in this post.

Having played all three games several times now I can confidentely say that Origins is still the best and 2 is still the worst. As much as I love Inquisition it's missing a lot of the variety that Origin has. Inquisition is so much about mages and there's so much about elves going on, but dwarves have pretty much gotten the boot from the game. Orzammar, Kal-Sharok, Deep Roads and dwarven customs are only briefly mentioned in dialogue and on war table missions, and as much as I hate the Deep Roads they are a given part of a Dragon Age game, and I rather wish they would've kept the Deep Roads and kicked the Fade. The tiny bit in Valammar hardly counts. Even 2 has more dwarven stuff than Inquisition, tbf despite the lack of variety in areas in 2 that game still has more variety of people and customs than Inquisition does. Though I do appreciate the fact that the Avvar are finally in a game in Inquisition.

As much as I got tired of being stuck in Kirkwall in 2, I absolutely adore the time spent in Denerim in Origins and I miss cities so much in Inquisition. Val Royeux and Redcliffe don't count. Redcliffe is bigger in Origins than in Inquisition. In Inquisition Redcliffe is barely bigger than master Dennet's farm. Heck, even Lothering and Honnleath in Origins are bigger than Redcliffe in Inquisition! Val Royeux in Inquisition seemed cool at first but it's basically just a glorified village. There's no city atmosphere there. That said, Inquisition has some amazing areas to explore, my favourites being Hinterlands, Crestwood, Emerald Graves and Emprise du Lion. But just as much as I loved Denerim, Ostagar and Redcliffe in Origins, I hated Orzammar and the Circle Tower. And likewise I was so bored and/or annoyed going through the desert areas (Forbidden Oasis, Western Approach, Hissing Wastes) and Fallow Mire in Inquisition. Fallow Mire mostly because I always want to explore the entire region and to do that I have to enter the water and when I do that I get attacked by hordes of undead. It's so annoying.
Hinterlands, Crestwood, Emerald Graves, Emprise du Lion

I loved the story in Origins, but despite all the choices you can make in there, it doesn't seem to affect the world as much as one pivotal choice in Inquisition - the choice whether you should side with the mages or the templars. I have always felt that the mages were right in their rebellion so out of my four playthroughs of Inquisition I only sided with the templars once, in my latest one, just to see if it would make any difference. And actually it did! I feel like there's suddenly more substance to the storyline, but not only that - there are no red templars (thus far, I haven't completed that playthrough yet) every area that was previously occupied by red templars in my other playthroughs (like their camp in Crestwood) are no occupied solely by Venatori. The presence of Venatori when you side with the mages is never fully explained, it's only assumed that some vints still remain on the Elder One's side. But the fact that red templars just don't show when you've sided with them is strangely satisfying. It feels like you've saved an entire group of people just by taking them in. So which side you choose has an actual and prominent impact on the world. In Origins it doesn't matter. It's just a matter on what sort of army you get in the final onslaught. Side with mages, get mages in army. Side with templars, get templars in army. Side with elves, get elves in army. Side with werewolves, get werewolves in army. But there's no tangible difference in the world. In 2 even if you sided with the mages Orsino still turned into a monster, while it would've made more sense to have had him by my side and help me fight Meredith. There's virtually no difference what happens in 2 either.

It's my theory that 2 was so bad (although I did enjoy playing it) because it mostly worked as a prologue to Inquisition. Everything that happens in 2 leads up to what Inquisition is all about. It's also bad because Hawke has basically nothing to do with anything that happens in the game. Stuff would happen even if Hawke wasn't there, while in Origins the Warden makes things happen, and the Inquisitor is the reason things happen in Inquisition.

Something I missed both in 2 and Inquisition is the ability to just turn around whenever and wherever and have a dialogue with that specific companion. Why can't I do that?! It makes no sense! Also, in Inquisition there's a lot of party banter involving the Inquisitor, but there are no speech options for the Inquisitor. Like why can't I participate in a conversation concerning myself? I also miss gifts. I want gifts for my companions in Inquisition. I also want an approval bar so I can physically see how much someone likes me.
 
All of them have amazing companions and characters overall, But Origins win because of the quests. Sure, there are a few fetch quests and a few annoying quests that involve running back and forth between places and getting attacked on the way (because I can never travel from one place to another without getting attacked), but the major quests are amazing. As much as it scared me shitless the first time I played the game (and that's an accomplishment) Paragon of her Kind is an amazing quest, and there hasn't been a single one like it since. I hate the Deep Roads but that quest has me scared and excited at the same time. The quest with the Dalish is also amazing, and the whole mission to find the Urn of Sacred Ashes is incredible. There's already so much content in Origins, but when the Landsmeet draws close and thereby the end of the game I always wish for more. 2 doesn't have that and although In Your Heart Shall Burn has some amazing story sequences, and In Hushed Whispers is a really cool quest none of them manage to give me the same feeling Origins' quests do. Except for the scene where the Elder One walks through the fire. That scene along with The Dawn Will Come still give me chills.

Now I'm so tempted to start another playthrough of Origins... Maybe I should? I probably shouldn't... But I probably will.

8 comments:

  1. Hallå! Grym blogg! Hittade den genom att söka på typ svenska elder scrolls fans då elder scrolls är en av mina favorit serier och skulle vara kul att hitta folk som är från sverige att snacka med det om :P Men du delar andra intressen också.Skulle vara lite creepy att kommentera på gamla inlägg du har.. Så kommenterar här.

    Dragon age är grymt,Håller med om dina synpunkter,Speciellt detdär med att man inte kan prata med sina kompisar i spelet lika mycket som i origins,Saknar också stora städerna för känns lite tomt på något sätt i inquisition.. :/ Men grymt spel annars,älskar storyn även om jag inte gillar vissa saker,Men blev ändå mitt game of the year tillsammans med ESO (vilket har blivit bättre och ska bli bättre snart)

    Hoppas på en stor expansion till DAI :)
    Men kul jag hittade bloggen,verkar skriva om roliga grejer,Brukar inte kolla på bloggar ofta då de flesta tyvärr är rätt tråkiga..
    Ha de gött.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alltid trevligt med nya läsare! :D Och ja, det känns lite tomt på Elder Scrolls-fronten i Sverige. Och det är helt lugnt om du kommenterar på gamla inlägg, det händer emellanåt och det gör mig ingenting :) Om inget annat så blir jag glad för fler kommentarer! :)

      Jo, jag älskar också Inquisition, men Origins är bättre. Har fyra playthroughs av Inquisition varav två är klara. Håller för tillfället på med min tredje playthrough av Origins. Funderar på att göra två playthroughs till bara för att lyckas få alla achis :) Åh, ESO spelade jag så mycket förra året. Började på betan i januari och spelade varje beta-tillfälle, fick sen Early Access i mars och spelade sen nästan varje dag tills oktober ungefär när jag blev tvungen att stänga av min subscription pga ekonomin :/ Tänkte kolla in det igen när det blir F2P i mars, men är väldigt skeptisk till det, tyvärr.

      Läser så mycket på Tumblr om folks förväntingar på DLC till DAI. Jag vill definitivt leta upp Solas, eventuellt se ifall det ligger någon sanning bakom folks teorier om Sera, och förhoppningsvis hitta min Warden. Det nämns i DAI att the Warden är ute och letar efter ett botemedel mot the Calling och det skulle vara kul ifall man kunde hjälpa till med det :)

      Riktigt kul att du gillar min blogg! :D Och jag håller med dig, många bloggar är för det mesta tråkiga, även om jag faktiskt följer en del bloggare :)

      Delete
    2. Jaha :) kul du tycker så! Tänkte skulle vara kul att hitta mer folk med liknande intressen,Alltid kul med det. Speciellt då dom har bra spelsmak! ^^

      Och ja detdär med solas kom lite som en chock :D Borde få leta reda på honom och få se vad som händer! Och vilka teorier om Sera? och vore grymt att hitta sin warden ju!

      Ska då ta mig och spela igenom alla dragon age någon gång,Blir awesome. och achievments? kör du på xbox? :)

      Och om ESO,Jag kom nyss tillbaka till det,1.6 lockar. Men är också skeptisk till B2P då 1.6 kommer kanske vara den sista stora updaten på ett tag :/ Men har blivit lite segt nu då jag inte har någon att spela med,En kompis till mig skulle börja spela när det blir B2P i mars. Börjar bli lite segt och har tappat lite motivation för spelet,Just då jag är vr11 och vet inte vad man ska göra :P alla verkar ha gjort craglorn så är svårt att hitta folk för det.

      Delete
    3. Det finns teorier att Sera egentligen är Andruil men hon är inte medveten om det :) http://ihateidols.tumblr.com/post/105970106258/a-theory-about-sera

      Nej jag spelar på dator via Origin. Det enda jag använder Origin till i princip, allting annat är på Steam xD DAO har inbyggda achis :) Försöker samla ihop alla ^^ Har du inte spelat igenom alla DA så rekommenderas det. Tror du kommer få en helt annan upplevelse av DAI då ;)

      Jo, det var också en av anledningarna till att jag slutade. Det var så himla svårt att hitta folk till quests i Craglorn efter att mitt guild typ dött :( Och att sitta och glo och göra random utrop efter grupp i zonchatten var inte särskilt lockande :( Längtar efter mer single-based content i ESO. Min main är vt11 eller 12 och har ingenting att göra längre. Har gjort allt utom Craglorn och det var som sagt så himla segt att jag lade ner hela spelet :( Började med en annan toon men sen stängde jag av min sub :/ Får se hur spelet funkar sen när det blivit F2P.

      Delete
    4. Rolig teori! :) Alltid kul me sånt i spel,är speciellt nörd på elder scrolls så vet en del galna teorier där och finns alltid en del crackpot teorier som kan skifta från galna till bra (fast galna är oftast helgrymma)

      Och origin använder man inte ofta :P mest då gratisspel kommer ut,Men jo steam är bäst. Ska ta och köra igenom alla dragon age någon gång då man har tid ^^ Har såklart kört alla dragon age men var ett bra tag sen jag spelade origins och 2an.

      Mm craglorn vill man ju uppleva men tyvärr så är det inte alla som vill teama upp... och de flesta nu har gjort klart allt där,Men då spelet går B2P så kommer ju många tillbaks och testar det osv. Och vilken alliance körde du på? :) Och när 1.6 kommer ut så läggs ju Justice system och champion system till,man får mer att göra så att säga,Senare kommer också pvp delen i justice system då man kan leka vakt och döda tjuvaktiga spelare!

      Men du är ett stort TES fan? :) Själv är det en av mina favoritserier,Började med Morrowind (viket har grym story men föråldrad gameplay)

      Älskar förresten dendär låten du länkade som är med i inquisition,Är episkt då alt har förstörts och folk blir oroliga sen fylls dom med hopp :)

      Delete
    5. Jag körde på Aldmeri Dominion mest, men startade även toons på Ebonheart och Daggerfall. Föredrar dock AD :) Du då? Justice systemet vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om, får se hur utbrett det blir liksom. Vill inte direkt få vakter efter mig eller en bounty bara för att jag plockar upp lite ris i en säck jag hittar i vildmarken :/

      Jag är ett stort TES fan! :D Började med Skyrim faktiskt, och har sen spelat baklänges. Så det senaste jag spelade var Morrowind. Skrev om det i våras så det finns under Elder Scrolls-taggen om du är intresserad ^^ Tycker helt klar att Morrowind är bäst. Köpte Elder Scrolls Anthology när den kom ut och tänkte försöka mig på Arena och Daggerfall också inom en snar framtid. Dock inte helt säker på om jag kommer klara av dem xD

      Delete
    6. Jaha,Aldmeri :( Tänkte om du skulle börja spela igen i mars så kunde vi köra på våra vets,mina mains är på ebonheart :) Kom nyss till aldmeri zonerna,Questen där är ju asbra! Elden root är ju bara för härligt ställe och razum dar är en härlig katt.

      Och jag tror man kan trycka av och på justice system om det blir för drygt,Men tänkte,kan vi prata någon annanstans? :) så man slipper spamma kommentarer x) Vore kul att lära känna någon som är minst like nördig på TES och andra grejer som mig själv, Du verkar trevlig och rolig. :)

      Och ska ta och leta upp elder scrolls grejerna du skrev,Har också anthology! Skulle köpa dlcs till skyrim på pc men såg konstigt nog att anthalogy var mycket billigare och det har ju alla spel! Alltså arena och daggerfall x) Daggerfall är helt klart de bättre utav dom,Har kört en bit in på det,rätt så hardcore,Men har riktigt bra rpg grejer i det,Arena är lite sämre,men lika hardcore. Roligt man ser hur elder scrolls gick från vanlig medeltids fantasy till det det är idag. I arena fanns det ju präster med kors och allting...

      Delete
    7. Min enda toon på Ebonheart är ca lvl 10 :P Har bara en vet och den är på Aldmeri :P Har spelat igenom alla zonerna. Aldmeri tycker jag har helt klart härligast miljöer och coolast quests :)

      Kan alltid prata på Steam. Heter Secchan där.

      Delete

What's the first thought in your head after reading this? Let me know!